1.

1.Hur olika är mäns och kvinnors beteenden, värderingar, förutsättningar och villkor? Beskriv skillnaderna mellan könen som du uppfattar det. Vad beror skillnaderna på? Hur mycket beror det på biologiska skillnader och hur mycket på vår uppfostran och samhällets normer? Tycker du att synen på och uppdelningen mellan män och kvinnor är bra som den är eller borde den förändras? I så fall hur. Argumentera för din åsikt!


Att direkt peka ut skillnader mellan de olika könen är ju inte det lättaste, men överlag skulle jag nog säga att tjejer är mer komplicerade att förstå sig på och är eventuellt lite känsligare inom vissa områden där killar kan vara mera rättfram och råa. Å andra sidan sägs det ju att tjejer mognar tidigare än killar så kanske det beror på det, att vi inte riktigt växer upp i samma takt.
Själv tycker jag att detta stämmer delvis men verkligen inte helt, då tjejer i vissa fall kan bråka över de mest löjliga saker och ting som inte hade rört en kille i ryggen. Detta jag beskriver är sådant som bara rör personer i unga åldrar och i tonåren, hur det är med vuxna är jag inte säker på. Om detta beror på en viss sorts uppfostran eller av biologiska skäl vet jag inte men man kan med lätthet se skillnader i barnsuppfostran. Pojkar leker tex med leksaks vapen, bilar och Lego och oftast inte med dockor. Och i de fall där de väl leker med dockor är de nästan alltid sådana som är gjorda som militärer och liknande.
Självklart finns det undantag men jag minns ju mig själv som liten, och då var det mycket action prylar som gällde medans tjejer ofta sysslade med prinsess kläder, barbiedockor och ibland lekte de till och med häst. Min egen lillasyster är likadan, och detta är trots att hon har 3 äldre bröder och inga systrar.
Så att hon tycker om dockor och liknande ligger nog mer i att alla andra småtjejer i hennes ålder leker med sådana. Hon kan vara lite tuff ibland gemfört med sina kompisar men hon skulle nog aldrig få för sig att leka militär istället för prinsessa.

För egen del tycker jag att det är bra som det är, man ska göra det man trivs med, sen att det är fördelat spelar ingen roll. Om sen en tjej vill leka med action prylar istället är det inget som stoppar henne så länge hennes föräldrar inte har något emot det. Samma sak gäller för killar även om mer än ett ögonbryn brukar höjas om en kille går utklädd till prinsessa.

Med tiden försvinner dock dessa tydliga gränser som tur är och det blir lättare att umgås med det motsatta könet, men det finns fortfarande skilda intressen vilket även det är bra på sitt sätt. Så länge alla trivs med vad de håller på med så är det inga problem, om någon inte trivs med sin roll finns det alla möjligheter att förändra den idag. Visserligen antas ju kvinnor och män agera på ett visst sätt, vilket de många gånger gör, men det finns ju flera exempel på personer som sticker ut på olika sätt, och det ger ju andra möjligheten att förändra sig om nu det intresset finns. Med vilja går det mesta att genomföra Anton.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0