3.

3. Hur jämställda är vi Sverige idag? Ibland hävdas att Sverige är världens mest jämställda land i världen, andra menar att vi har långt kvar till verklig likabehandling och jämställdhet mellan könen. Jämför Sverige med ett annat land (eller om ni vill kan ni istället jämföra två andra olika typer av länder tex ett i –land u-land ) utifrån statistiska uppgifter eller mer fritt. Diskutera först vilka frågor eller uppgifter som är mest utslagsgivande för att avgöra graden av jämställdheten i ett land . Försök sedan hitta statistiska uppgifter krig detta, och dra slutsatser. Enligt mig är Sverige mycket jämställt och jag förstår mig egentligen inte på allt snack om att "kvinnor behandlas olika" och liknande. Jag tycker, med undantag av löneskillnaderna, att Sverige är det ultimata landet att bo i om man vill ha en så jämlik tillvaro som möjligt. Om man jämför med andra länder som räknas som U-länder är skillnaderna mellan kvinnor och män mer påträngande. Där är det ju så att mannen jobbar och kvinnor arbetar hemma och tar hand om barnen, maten osv. Så har det ju även varit i Europa en gång i tiden, för inte så längesedan som man kan tro. Om man då blickar tillbaka får man en mer korrekt uppfattning om tillvaron. Så kanske det är dags att sluta klaga och istället förstå hur bra vi här i Sverige och i andra I-länder egentligen har det. Visst är synen på män och kvinnor olika men så har det alltid varit och kommer förhopningsvis alltid vara. Ett könlöst samhälle hade inte alls varit någon höjdare enligt min mening. Dessutom finns det inga krav för hur man ska klä sig, se ut, eller liknande i här, så den som vill får gärna försöka förändra sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0